MEDIÁLNÍ VÝCHOVA ANEB UČÍME SE POROZUMĚT SVĚTU SKRZE MÉDIA
Doc. Ing. Mgr. Irena Žantovská, Ph.D.
- 4.3.2024
- 4 vyučovacích hodin
- 8:00 - 11:30 hod.
- on-line
- 1 950 Kč
- vhodné pro šablony
- pro pedagogické pracovníky všech druhů škol a školských zařízení
- kurz je možné uspořádát i pro sborovnu
Z webináře bude pořízena nahrávka. Záznam lze objednat i v případě, že se nemůžete webináře zúčastnit.
OBSAH WEBINÁŘE:
Žijeme ve světě médií a v době mediální komunikace. Schopnost porozumět a orientovat se v této mediální sféře – případně v ní nezabloudit nebo se neztratit – se stává jednou z důležitých komunikačních kompetencí dnešní doby a škola se tak přirozeně stává prostředím, které se na rozvíjení této dovednosti podílí. Vzhledem k tomu, jak dynamicky se mediální komunikace a její formy vyvíjejí, je důležité reagovat na tento stav stejně koncipovaným rozvojem mediálního vzdělávání, protože pouze tak se učitelé mohu stát pro své žáky poučenými a kompetentními průvodci po mediálním světě a efektivně pracovat se všemi informacemi, sděleními, případně i emočními prožitky, které se k nim prostřednictvím různých mediálních produktů dostávají a účinně tak vést žáky k mediální odpovědnosti.
Účastníci kurzu získají konkrétní a aktuální představu o tom, jak sami sebe a následně i své žáky vést k aktivnímu přemýšlení o mediálních výstupech a jejich sděleních, jak systematicky rozvíjet mediální i informační gramotnost na požadované úrovni a jak přistupovat k předmětu mediální výchovy v procesu vzdělávání.
Pedagogičtí pracovníci by tak měli pro své diskuse se žáky nad komunikačními mediálními výstupy získat argumentační výbavu a odbornou sebejistotu, která jim společně umožní lépe a věcně chápat podstatu toho, co čteme, slyšíme a vidíme v mediálním prostoru.
CÍL WEBINÁŘE:
Cílem vzdělávacího programu je seznámit pedagogické pracovníky s dominantními prvky, které se podílejí na specifických rysech mediální komunikace, a to s přihlédnutím k současné mediální praxi. Upozornit na to, že i tak samozřejmá a každodenní věc, kterou je v našem světě užívání médií a mediálních sdělení, vyžaduje určité schopnosti, znalosti a dovednosti, aby tento proces mohl probíhat efektivně a sloužil k opravdovému porozumění naší společnosti a jejím vývojovým rysům. Podoby médií a mediální komunikace se dnes neustále dynamicky mění, proto je třeba na to reagovat i při výuce mediální gramotnosti ve školách.
Média jako nástroj komunikace ve společnosti
- Jak chápat pojem média a jaká jsou specifika mediální komunikace
- Základní lineární komunikační model aplikovaný na mediální přenos
- Masová komunikace a masová média
- Internetová komunikace a interaktivní publikum
Společenské role médií a jejich funkce
- Média jako okno, zrcadlo nebo filtr,
- Média jako průvodci realitou
- Média jako zdroj výkladů a představ,
- Média jako možný zdroj slávy, moci a vlivu
Základní mechanismy účinků médií
- Jaké naše potřeby mohou média uspokojovat
- Jak nás mohou média přesvědčovat a usměrňovat
- Jak nás mohou média z hlediska hodnototvorby proměňovat
- Jak mohou ovlivňovat naše vzorce chování
Co nás chce naučit mediální výchova
- Jak široce tento pojem chápat, co jsou základní cíle mediální výchovy
- Postupy vytváření si kritického postoje, případně odstupu k mediálním sdělením
- Procesy selektivity volby a užívání jednotlivých médií
- Porozumění médiím jako sociální dovednost
Mediální gramotnost jako hlavní cíl mediální výchovy
- Co si představit pod pojmem mediální gramotnost
- Jaké všechny složky můžeme v této oblasti sledovat
- Jak nejlépe porozumět obsahům psaného i audiovizuálního sdělení
- Jak posuzovat věrohodnost komunikovaných sdělení
- Jak se odpovědně rozhodovat při využívání mediálních sdělení
Co to znamená v praxi být informačně gramotný
- Jak efektivně vyhledávat i vyhodnocovat mediální informace
- Jak se naučit přemýšlet o médiích a jejich mediální praxi
- Specifické způsoby mediální práce v prostředí internetu
- Problematika širokého sdílení získávaných informací a znalostí
- Etické otázky mediálních komunikačních výměn
Jak zodpovědně diskutovat o médiích
- Možné přístupy k chápání mediálních obsahů
- Jak přistupovat k různým typům mediálních sdělení
- Různé rámce a limity interpretace významů
- Zásady otevřené a mezigenerační komunikace o médiích
- Uživatel médií jako spolutvůrce významů
Diskuse nad příklady z praxe
- Konkrétní ukázky a možnosti jejich využití v pedagogické praxi
- Otázky emočního mediálního tlaku, jak s nimi pracovat
- Jak vést žáky k mediální odpovědnosti
- Problematika zpětné vazby
Lektorka: Doc. Ing. Mgr. Irena Žantovská, Ph.D.
- Divadelní a rozhlasová režisérka a vysokoškolská pedagožka, lektorka rétoriky a komunikace, mediální komunikace, prezentačních a komunikačních dovednosti, věnuje se mediálnímu vzdělávání ve školách
- Vyučuje mediální předměty a rétoriku na VŠE Praha a Vysoké škole kreativní komunikace
- Odborný garant studijního oboru Audiovizuální komunikace a tvorba a Otevřené evropská akademie ekonomiky a politiky
- Působila jako rektorka Akademie managementu a komunikace
- Autorka celé řady odborných publikací a beletrie
- wikipedia.org/Irena Žantovská
- webinář probíhá přes platformu ZOOM
- dva dny před konáním webináře obdržíte e-mail s odkazem na připojení
- připojíte se přes notebook, počítač, mobilní telefon
- prostředí ZOOM nevyžaduje instalaci softwaru na váš počítač
- v den konání se jednoduše přihlásíte
- po skončení webináře obdržíte odkaz na záznam a podklady
- v případě technických potíží s připojením volejte tel. 775 421 687