Studium pro ředitele škol a školských zařízení
100 vyuč. hod. výuky on-line + 15 hod. stáž ve škole
Akreditace č.j. MŠMT-16470/2024-7-119
Cílem kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit na výkon řízení školy, prohloubit znalosti v oblasti managementu a připravit vedoucí pracovníky tak, aby se dokázali vyhnout závažným pochybením ve všech základních oblastech řízení školy.
Studium je realizováno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, vyhláškou č. 317/2004 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků a Standardem pro udělování akreditací DVPP, č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25. Moduly: základy práva, pracovní právo, financování školy, organizace školy a pedagogického procesu.
Příklady některých kompetencí získaných studiem: „Účastník umí zformulovat správní rozhodnutí“, „Zná pravidla řešení stížností“, „Umí stanovit a formulovat popisy práce pedagogických a nepedagogických zaměstnanců“, „Umí sestavit rozpočet školy včetně členění do rozpočtových kapitol a zná pravidla jeho projednávání s financujícím orgánem“, „Umí sestavit použitelný plán práce školy“ atd.
I. MODUL - ZÁKLADNÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY A JEJICH APLIKACE VE ŠKOLSTVÍ
JUDr. et Mgr. Eva Janečková, RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA, Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
Modul je zaměřen na orientaci v aktuálních právních předpisech a jejich správné uplatnění v každodenní praxi škol a školských zařízení. Účastníci si osvojí konkrétní dovednosti, které využijí při každodenním řízení školy/školského zařízení.
Po absolvování modulu budou účastníci umět:
- správně aplikovat platné právní předpisy ve školním prostředí,
- reagovat na aktuální změny právních předpisů a chápat jejich dopad na oblast vzdělávání,
- orientovat se v platných zákonech, vyhláškách a dalších podzákonných normách,
- efektivně řešit konkrétní právní situace, které mohou ve škole nastat,
- upravovat závazné školní dokumenty podle legislativních požadavků a potřeb školy,
- znát pravomoci a kompetence ČŠI
- uplatňovat ustanovení školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících v praxi,
- porozumět roli ředitele jako správního orgánu a zvládnout základy správního řízení ve škole,
- pochopit postavení školy jako správního orgánu – včetně praktických ukázek meritorních rozhodnutí.
- seznámit se s příklady meritorních rozhodnutí a naučit se je správně formulovat.
II. MODUL - PRACOVNÍ PRÁVO
JUDr. et Mgr. Eva Janečková
Modul má prohloubit znalosti a dovednosti v oblasti aplikace zákoníku práce a jeho prováděcích právních předpisů, školského zákona, občanského zákoníku a zákona o pedagogických pracovnících, a to s využitím vybrané judikatury soudů. Jednotlivé situace budou představeny a konkretizovány na příkladech z praxe. Obsah reflektuje nedávné změny zákoníku práce a změny školských právních předpisů, které mají návaznost na průběh pracovního poměru ve školách a školských zařízeních.
Účastníci si osvojí praktické základy pracovního práva a naučí se je správně uplatňovat v podmínkách školy či školského zařízení. Modul účastníkům pomůže pochopit klíčové principy pracovněprávních vztahů tak, aby se vyhnuli zbytečným chybám a dokázali kompetentně jednat v roli zaměstnavatele.
Konkrétně se naučí:
- jak správně postupovat při vzniku, změně i ukončení pracovního poměru,
- jak rozlišit a nastavit práva a povinnosti zaměstnanců, vedoucích pracovníků i zaměstnavatele,
- jak v praxi aplikovat zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.) a související předpisy,
- jak efektivně řešit situace týkající se pracovní doby, překážek v práci nebo dovolené,
- jak nastavit systém odměňování – včetně příplatků, osobního ohodnocení i platových postupů,
- jak předejít sporům díky správnému postupu při propouštění či jiných personálních rozhodnutích.
To vše bude zasazeno do kontextu školního prostředí a ilustrováno na konkrétních příkladech z praxe, včetně využití aktuální judikatury.
III. MODUL - FINANCOVÁNÍ ŠKOLY
Ing. Petra Schwarzová
Modul je zaměřen na oblasti financování škol a školských zařízení. Zásadním úkolem pro každého ředitele je umět správně hospodařit s finančními zdroji. Ředitel školy musí správně plánovat finanční prostředky na platy pedagogických i nepedagogických pracovníků, vědět, z jakých zdrojů správně pořizovat majetek školy a jak správně nakládat s fondy včetně FKSP.
Účastníci si osvojí praktické dovednosti v oblasti financování škol a školských zařízení. Naučí se, jak správně plánovat, řídit a využívat finanční prostředky, aby škola fungovala efektivně a v souladu s legislativou.
Účastníci budou umět:
- naplánovat rozpočet školy s ohledem na mzdové prostředky pro pedagogy i nepedagogy,
- orientovat se v přidělování a využívání finančních prostředků ze státního rozpočtu,
- správně nakládat s fondy (včetně FKSP) a majetkem školy,
- sestavit plán čerpání prostředků a dohlédnout na jejich účelné využití,
- vyhledávat a získávat prostředky z dotací, fondů EU a doplňkové činnosti školy,
- vyvarovat se nejčastějších chyb při hospodaření a kontrolách,
- připravit školu na kontrolní mechanismy hospodaření s veřejnými prostředky,
- orientovat se v základní daňové problematice spojené se školstvím – včetně inventarizace, daní a daňových přiznání.
Vše bude doplněno o aktuální právní úpravu a příklady z praxe, které pomůžou účastníkům vidět finanční řízení školy jako zvládnutelné a smysluplné.
IV. MODUL - ORGANIZACE ŠKOLY A PEDAGOGICKÉHO PROCESU
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA, Mgr. Irena Trojanová, Ph.D., JUDr. et Mgr. Eva Janečková
Školský management nebo-li řízení školství lze chápat v širším pohledu jako systémové řízení všech procesů. Ve školách se pak jedná se o řízení procesů jak pedagogických, ekonomických, personálních, tak i právních.
Modul je zaměřen na posílení klíčových kompetencí vedoucích pracovníků škol v oblasti strategického plánování, řízení a hodnocení pedagogického procesu.
Po absolvování modulu budou účastníci schopni:
- efektivně plánovat a řídit pedagogické procesy v souladu s platnou legislativou,
- nastavovat funkční systém vnitřní evaluace a využívat jeho výstupy k rozvoji školy,
- nastavit a řídit spolupráci s pedagogickými pracovníky, rodiči, zřizovatelem i dalšími partnery školy,
- odborně formulovat pedagogické záměry školy a smysluplně je obhájit před zřizovatelem i veřejností,
- využívat nástroje managementu kvality pro zlepšování fungování školy,
- zajistit podmínky pro bezpečné prostředí žáků i zaměstnanců školy,
- zorganizovat funkční systém výchovného poradenství jako součást kvalitní podpory žáků.
Modul propojuje teoretické poznatky s každodenní školní praxí – ať už jde o organizační zajištění výuky, nastavování pravidel spolupráce v týmu, nebo řešení krizových situací.
Podpora formou ukázek z praxe, nástrojů z projektů a osvědčených metodik.
STÁŽ - ODBORNÁ PRAXE VE ŠKOLÁCH/ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH
Účastníci projdou třídenní stáží (15 hodin) ve vybrané škole nebo školského zařízení. Cílem stáže je blíže se seznámit s chodem školy nebo školského zařízení, organizací vzdělávacího procesu a s manažerskými dovednostmi a provozem školy.
Ukončení studia - Závěrečná zkouška
Ústní závěrečná zkouška bude realizována prezenční formou.
Účastníci absolvují závěrečnou zkoušku před komisí, která bude obsahovat:
- obhajobu písemné práce na vybrané téma z obsahu jednotlivých modulů
- pohovor o stáži absolvované ve škole nebo školském zařízení
- ověření získaných znalostí