fbpx
Začínám učit v mateřské škole
16.9.2024 | PaedDr. Iva Tomášková | 13:00 - 16:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Být dobrou učitelkou mateřské školy vyžaduje spoustu znalostí, hodně kreativity, velkou dávku pohody, klidu, empatie, laskavosti, práce s dětmi přináší pak radost, že se dětem daří a že je podporujeme v jejich rozvoji.Ale co to znamená být dobrou učitelkou mateřské školy? Na co je potřeba se připravit?Zaměříme se na třídní dokumentaci, charakteristiky/portfolia dětí, na denní režim v MŠ a jednotlivé činnosti, které by měly být v denním režimu zařazovány průběžně, dále na budování pozitivního prosociálního vztahu mezi pedagogem a dítětem a na primární komunikaci s rodiči.Webinář se bude zabývat tím, co je důležité pro práci učitelky mateřské školy, jak se vypořádat s pedagogickou dokumentací, jak komunikovat s rodiči, jak provádět pedagogickou diagnostiku a hodnocení dětí, jak efektivně nastavit pravidla a jak a proč vést portfolio dětí. Ukážeme si jaké činnosti a aktivity jsou důležité pro rozvoj dětí a kde vzít inspiraci pro práci učitelky v mateřské škole a jak zapadnout do již vytvořeného kolektivu učitelek.
více...
Řídím mateřskou školu - speciál pro začínající ředitelky a ZŘŠ
17.9.2024 | Mgr. Lenka Polášková | 14:30 - 16:45 | on-line | 3 vyuč.hod.

Jak zvládnout roli začínající ředitelky MŠ? Co všechno zahrnuje funkce ředitelky? Jak se správně zorientovat v požadavcích na tuto funkci? Jak vytvořit fungující pedagogický tým a nastavit efektivní pravidla? Pokud patříte mezi začínající vedoucí pracovníky v zařízení předškolní výchovy a vzdělávání, pak je webinář určen právě Vám! Získáte informace o požadavcích na pozici ředitele nejen v oblasti legislativy a práva, ale také v rovině tzv. profesních kompetencí. Co neopomenout a čím se nenechat zaskočit? Jaká jsou kompetence ředitele, jaké povinnosti a práva v oblasti řízení a ekonomické agendy? A jak se neztratit v oblasti dokumentace?Cílem tohoto webináře je pomoci začínajícím ředitelkám, ředitelům a zástupkyním orientovat se v požadavcích na jejich funkci, podělit se o zkušenosti z dlouholeté praxe ředitelky mateřské školy a doporučit vhodné postupy a možné způsoby práce tak, abyste dobře zvládly svoji novou roli a vyhnuly se zbytečným chybám a omylům.TÉMATA: Co všechno obsahuje funkce ředitelky mateřské školyJednotlivé profesní role ředitelky - manažerka, učitelka, kolegyně, personalistka, rozpočtářka, bezpečák, fakturantka, mluvčí organizace…Kompetence ředitelky MŠ v otázkách ekonomické agendyKompetence ředitelky MŠ v rovině řízení a strategického plánováníObsah práce a odpovědnost ředitelky mateřské školy a ze kterých dokumentů vyplýváVytváření vlastní vize - příprava změn, realizace změn, SWOT analýzaZákladní informace k inspekční činnosti ve školách s důrazem na přehled dokumentacePřehled klíčových dokumentů MŠKontrolní činnost ředitelky
více...
Finanční řízení školy aktuálně - pro šk. rok 2024/2025
19.9.2024 | Ing. Petra Schwarzová | 14:00 - 16:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Zásadním úkolem pro každého ředitele školy je správné hospodaření s finančními zdroji. Webinář Vám poskytne komplexní potřebné informace pro správné financování škol (mateřských, základních a středních) a školských zařízení (školních družin, školního klubu, školní jídelny), zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.Na webináři se na praktických příkladech naučíte pracovat s novým PHmax platným od 1.9.2024, správně vyplnit výkaz P1c-01, vypočítat normativy na nepedagogy, včetně správného odměňování a vykazování pedagogické intervence. Dozvíte se aktuální informace z oblasti financování (nový PHmax, změny v rozpočtu u nepedagogů, zrušení limitu zaměstnanců, správné užití zdroje na nemocenskou - nikoliv z ONIV aj.).
více...
Novely školských předpisů - zásadní změny pro šk. rok 2024/25
23.9.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 8:30 - 11:00 | on-line | 3 vyuč.hod.

Letošní rok je ovlivněný několika novelami důležitých školských a jiných předpisů, které přináší školám řadu zásadních změn a nových povinností. Jednou z nich je rozsáhlá novela školského zákona, na kterou navazují další novelizace vyhlášek a nařízení, které je nutné uvést do školní praxe.Zveme vás na speciálně sestavený webinář, na kterém budou představeny všechny důležité legislativní změny a jejich praktické dopady pro školy. Seznámíme vás se změnami, které přináší novela školského zákona, nová hygienická vyhláška a další související předpisy. Škol a školských zařízení se také velmi významně dotýká novela zákoníku práce, která přináší celou řadu nových povinností.Připravuje se celá řada dalších právních předpisů, které se také dotknou škol a školských zařízení, ať už je to další novela zákoníku práce, nebo právní úprava pozic školních psychologů, které by měla v plné podobě nabýt účinnosti dne 1.1.2025.Na webináři budou zodpovězeny vaše konkrétní dotazy.
více...
Doplňková (podnikatelská) činnost školy
24.9.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 13:00 - 15:30 | on-line | 3 vyuč.hod.

Školy mohou podnikat a také této možnosti často využívají. Pravidla jsou však velmi přísná. Podnikání nesmí narušovat hlavní účel škol a školských zařízení, kterým je vzdělávání. Při rozhodování o tom, zda začít podnikat, musí škola zvážit celou řadu aspektů, počínaje tím, jaký druh podnikání zvolit.Součástí podnikatelské rozvahy by měla být také kalkulace služby, tedy stanovit materiálové, mzdové a režijní náklady, ziskovou přirážku, a z toho vyjde prodejní cena.Aby byla doplňková činnost školy provozováno v souladu s právními předpisy, musí být v souladu se zřizovací listinou. Některé okruhy doplňkové činnosti podléhají úpravě živnostenského zákona. Proto si škola musí zajistit živnostenské oprávnění a splnit veškeré podmínky, které na provozování živnosti klade živnostenský zákon. Také musí dodržovat podmínky stanovené zákoníkem práce.Na webináři odpovíme na časté otázky, které se objevují v souvislosti s výkonem doplňkové činnosti školy a ukážeme si nejčastější chyby, ke kterým v praxi škol dochází a nabídneme jejich řešení.
více...
Canva pro základní školy
24.9.2024 | Mgr. Václav Maněna, Ph.D. | 8:30 - 12:00 | on-line | 4 vyuč.hod.

Canva je univerzální nástroj, se kterým můžeme snadno a rychle vytvořit výukové materiály, prezentace, nebo dokonce webové stránky. Stejně snadno v ní můžete tvořit a upravovat videa. Vše z toho zvládneme sami i bez technických dovedností. Díky snadnému používání a univerzálnímu využití je Canva oblíbená na základních školách.Diplomy, plakáty, letáky, grafika na webové stránky a sociální sítě, propagační videa nebo třeba animované "pééfko". To vše si s Canvou můžete udělat sami. Ne každý ale ovládá zásady grafického návrhu a dokáže vytvořit grafiku v potřebné vizuální i technické kvalitě. Na webináři si ukážeme vybrané způsobu použití aplikací Canvy, se kterou může vytvořit profesionální výsledky opravdu každý.Možná zjistíte, že Canva může nahradit spoustu dalších nástrojů, které používáte. Rozdíl je, že stejnou práci zvládnete s Canvou rychleji a nejspíš to bude vás i žáky více bavit.Před workshopem se prosím zaregistrujte na Padlet o Canvě.
více...
Pracovní doba ve školství, evidence pracovní doby
26.9.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 8:30 - 11:00 | on-line | 3 vyuč.hod.

V praxi se často objevují spory o tom, jak je rozvrhována přímá a nepřímá pedagogická činnost, kde může zaměstnanec tyto činnosti vykonávat a kdo a za jakých okolností o tom rozhoduje. Nejasnosti se také objevují ohledně počítání tzv. přespočetných hodin a jejich rozdílu od přesčasových hodin. Typickou oblastí zvláštností a výjimek je rozvrhování pracovní doby pedagogů mj. s ohledem na období školního roku, rozvrhy hodin i různé školní a mimoškolní akce.Ve školství je nutné rozlišovat rozvržení pracovní doby pedagogických a nepedagogických pracovníků a na obě skupiny správně aplikovat právní předpisy. Zatímco pracovní doba nepedagogických pracovníků je upravena pouze zákoníkem práce, u pedagogů je situace komplikována zákonem o pedagogických pracovnících. Do již tak složité oblasti pak vstupuje nutnost rozlišovat přímou a nepřímou pedagogickou činnost a způsob jejich rozvrhování, nutnost rozlišovat přesčasovou práci a přespočetné hodiny apod.Z hlediska dodržení všech pravidel pro limity týkající se pracovní doby, jsou velmi specifické mimoškolní výjezdy (výlety, školy v přírodě, lyžařské kurzy aj.), kdy školy prakticky nejsou schopny zajistit dostatečný počet pedagogů tak, aby mohly být dodržovány přestávky v práci.Ukážeme si tyto odlišnosti na celé řadě příkladů a názorně projdeme praktické možnosti rozvrhování a evidence pracovní doby u pedagogických i nepedagogických pracovníků. Upozorníme na obvyklé chyby, které nacházejí kontroly inspektorátů práce, a budeme se věnovat vašim dotazům.
více...
KAHOOT A BLOOKET VE VÝUCE
26.9.2024 | RNDr. Jitka Rambousková | 14:00 - 17:00 | on-line | 4 vyuč.hod.

Kahoot! je často používán ve školách pro vzdělávací kvízy, hry, testy a velmi rychle se stal oblíbeným nástrojem pro učitele. K velkému množství rozličných aplikací pro procvičování přibyl i Blooket. Blooket je hravější podoba Kahoot!. Zatímco Kahoot! je zaměřen především na bodované kvízy, Blooket nabízí daleko větší rozmanitost her, kvízů a hádanek a je více zaměřen na herní prostředí s odměnami, výzvami a týmovými soutěžemi. Další z řady zajímavých nástrojů, které umožňují zdarma vytvořit interaktivní kvízy a hry pro všechny ročníky i předměty je Quizizz. Všechny nástroje umožňují učitelům sledovat pokrok žáků, Blooket a Quzizz navíc nabízí více motivační prostředí a atraktivní herní možnosti. Pracovat můžete se zpětnou vazbou využitelnou také pro formativní hodnocení. Volně k dispozici jsou již vytvořené kvízy. Představíme aplikace na testování s velkým aktivizačním potenciálem, zaměříme se především na tvorbu vlastních materiálů a představíme si i další podobné nástroje a aplikace zaměřené na testování, hodnocení a skupinové aktivity. Vyzkoušíme si také tvorbu testových otázek pomocí AI. Ukážeme si, jak lze do tvorby zapojit žáky a propojit procvičování s rozvojem digitálních kompetencí ve školách. Tvorba kvízů je hodně podobná i v ostatních testovacích aplikacích, takže poznatky využijete i jinde.
více...
Motivace versus stimulace dítěte a důležitost připravenosti prostředí
30.9.2024 | Mgr. Lenka Polášková | 14:30 - 16:45 | on-line | 3 vyuč.hod.

Děti mají již od narození přirozený dar - motivaci k učení a poznávání. Takřka neustále se učí, rozvíjí své dovednosti a vědomosti. Chtít poznávat je jejich přirozená potřeba. Když se podíváme na vývoj, jasně u malých dětí vidíme, že k tomu, aby se učily, něco dělaly, nepotřebují pokyn od dospělého člověka. Motivace je tedy něco vrozeného, máme ji všichni, a mají ji i demotivované děti. Jako učitelé i rodiče bychom si měli klást otázku jak pomoci dítěti v tom, aby se jeho přirozená vnitřní motivace neztrácela.V rámci didaktického konceptu přípravy na učitelské profese se zaměřujeme na motivaci dětí, což je klíčový prvek v pedagogické práci. Avšak často se setkáváme s pojmem stimulace dítěte, který je odlišný od skutečné motivace. V čem je tedy rozdíl? Proč má motivace v pedagogické práci učitele tak zásadní hodnotu? A proč děti "jen stimulovat" prostě nestačí?Zveme Vás na webinář, který zcela změní Váš dosavadní pohled na přípravu vzdělávací činnosti v mateřské škole. S ukázkami pomůcek, které mohou pomoci k posílení koncentrace pozornosti, zlepšování motoriky dětí a rozvíjení jejich motivace k učení.
více...
Fígle s technologiemi aneb ohromte i děti
1.10.2024 | Mgr. Václav Maněna, Ph.D. | 8:30 - 12:00 | on-line | 4 vyuč.hod.

Dostaňte ze svého počítače a mobilu maximum! Naučíme vás jednoduché postupy a "vychytávky", které vám zefektivní a zpříjemní pracovní i běžný život. Ukážeme užitečné aplikace a tipy, se kterými zvládnete svou práci jednodušeji a hlavně ve větší pohodě. Hodně fíglů funguje rovnou, nemusíte si nic instalovat a možná tím překvapíte i své děti .Některé věci je lepší dělat pomocí specializovaných aplikací, ale nemusíte se bát, všechny představované aplikace jsou dostupné zdarma.Navíc získáte doporučení k ergonomii práce s technologiemi, abyste snížili negativní dopady na vaše zdraví a předešli zdravotním komplikacím. Webinář je plný konkrétních a praktických tipů, které můžete ihned začít používat.Objevte, jak technologie využívat efektivněji a zdravěji!
více...
Odměňování zaměstnanců ve školách a školských zařízeních
2.10.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 8:30 - 11:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Legislativní rámec odměňování zaměstnanců školství se postupně mění, a to v závislosti na novelách zákoníku práce a prováděcích předpisů přijatých v posledním období. Správné hodnocení a odměňování práce zaměstnanců je klíčovým pro získání a udržení kvalitních zaměstnanců. Naopak nesprávně nastavené odměňování může být zdrojem nejistot či dokonce napětí a konfliktů mezi zúčastněnými stranami.Školy patří do sféry platové, která je velmi silně svázána právními předpisy. Smluvní volnost typická pro mzdovou sféru je zde velmi silně potlačena. Nárokové složky musí být poskytovány vždy, když na ně vznikne nárok a ve správné výši. Právními předpisy jsou upraveny i některé složky nenárokové.Byť MŠMT vydalo metodiky k odměňování zaměstnanců i ředitelů škol a školských zařízení, stále přetrvávají mnohé nejasnosti, a to nejenom v základních otázkách, ale i ve specifických situacích, které přináší praxe.Webinář je kombinací výkladu platových předpisů s aplikací školské legislativy při řešení situací, které vznikají v každodenní školské praxi.
více...
Speciální webinář pro začínající ředitele
2.10.2024 | Mgr. Irena Trojanová, Ph.D. | 13:00 - 16:00 | on-line | 4 vyuč.hod.

Začínající ředitel má před sebou celou řadu úkolů, které musí velmi rychle řešit. Koncepce rozvoje školy předkládaná u konkurzu nestačí, je ovlivněna nejen aktuálním děním ve škole, ale musí se upravovat i s ohledem na měnící se podmínky ve společnosti. Cílem webináře je pomoci začínajícím ředitelům a ředitelkám orientovat se v požadavcích na jejich funkci, poskytnout jim podporu a podělit se s nimi o zkušenosti z dlouholeté praxe ředitelky školy. Doporučíme vhodné postupy a možné způsoby realizace požadavků na práci ředitele školy (korekce představ s realitou), abyste dobře zvládli svoji roli a vyhnuli se zbytečným chybám a zklamáním.Jaký je současný stav školy? Je ještě vize školy funkční? A dokáže ji stávající pedagogický sbor naplnit? Jaké finanční prostředky jsou ve škole k dispozici? Jsou dobře nastavena kritéria kontrolní činnosti? Jak vést školu v souladu s kritérii ČŠI? Jak to vše zvládnout?Webinář s podtextem "Jsme tady pro vás, nejste v tom sami" zodpoví nejen výše uvedené otázky, ale nabídne i celkový vhled pro řízení školy a vedení lidí. Součástí webináře jsou ukázky materiálů okamžitě využitelných ve školské praxi i podpora sdílení zkušeností mezi účastníky.
více...
Provoz školních družin
3.10.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 8:30 - 11:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Školní družina je často podceňovanou součástí školy. Rodiče a i někteří ředitelé mnohdy nevnímají plně hodnotu a význam družin a vychovatelky bývají nespravedlivě označováni za pouhé "družinářky", přestože jsou kvalifikovanými pedagogickými pracovníky. Školní družina však hraje klíčovou roli ve vzdělávacím procesu a její fungování je upraveno specifickými právními předpisy. Zájmové vzdělávání napomáhá naplňovat vzdělávací cíle stanovené školským zákonem a je nezbytnou součástí procesu učení.Nedostatečná pozornost věnovaná družinám vede k častým chybám již při přijímání dětí a při nastavování provozu. Pro zajištění optimálního fungování školní družiny je nezbytné správně nastavit provozní podmínky, jasně definovat role a odpovědnosti všech zúčastněných, a to včetně ranní družiny.Celá řada otázek se také vznáší kolem odměňování zaměstnanců, které je často nedostatečně řešeno. Družiny jsou někdy vnímány jako pouhé "hlídání dětí", což v praxi často vede k nežádoucím zásahům ze strany zřizovatele do jejich provozu. Jak tedy vyřešit tyto situace a provoz nastavit tak, aby byli spokojení jak zaměstnanci, tak děti a jejich zákonní zástupci?Na webináři nabídneme odpovědi na všechny tyto otázky a zaměříme se na typické situace z praxe.
více...
Hospitační činnost ředitelky MŠ a hodnocení pedagogického týmu
7.10.2024 | Mgr. Lenka Polášková | 14:30 - 16:45 | on-line | 3 vyuč.hod.

Hospitace je stále noční můrou řady ředitelů i učitelů mateřských škol. Proč tomu tak je? Jaká jsou pravidla hospitací a hodnotících pohovorů? Frekvence, možnosti, průběh a výsledky hospitace z pohledu hospitující i hospitovaného. Jak posunout hospitační činnost z pouhé kontroly do roviny motivace učitelů k vyšším výkonům?Webinář poskytne návody jak správně nastavit systém hodnocení a reflexe ve vašem pedagogickém týmu, jak efektivně vést hospitace a jak účinně řídit a organizovat pedagogické rady. Hodnocení zaměstnanců škol patří mezi nejméně oblíbené činnosti ředitelů. Velmi často je rizikovým faktorem, který ovlivňuje komunikaci mezi vedením školy a podřízenými. Přesto nejde tento proces odbýt, ani vynechat z procesu řízení školy. Systém hodnocení musí být také správně nastaven v klíčových dokumentech školy.TÉMATA: Nastavení systému hodnocení pedagogického týmu v mateřské školeHodnotící pohovory - možnosti, limity, inspiraceHospitace jako prostředek metodické podpory pedagogického týmuJak vést správně hospitacePráce s hospitačními záznamyEfektivní řízení pedagogických rad
více...
Pracovní právo - novinky pro šk. rok 2024/2025
7.10.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 8:30 - 11:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Letošní rok je ovlivněný několika novelami důležitých školských a jiných předpisů, které přináší školám řadu zásadních změn a nových povinností. Výrazné změny a zpřísnění přináší také novela zákoníku práce a konsolidační balíček. Před námi jsou ale i další změny, chystá se další velká novela zákoníku práce. Jaké hlavní změny přinese?Výrazné změny a zpřísnění přináší novela v úpravě dohod DPP/DPČ (odměňování, nemocenská, výpočet dovolené aj.), rozšiřuje informační povinnost zaměstnavatele při vzniku pracovního poměru, přináší změny v oblasti práce na dálku, rodičovské dovolené a při zaměstnávání matek malých dětí. Na tyto změny navázal tzv. konsolidační balíček, který od 1.1.2025 přináší další významné změny.Zveme Vás na speciálně sestavený webinář, na kterém budou představeny všechny důležité legislativní změny a jejich praktické dopady pro školy a zároveň budou zodpovězeny vaše konkrétní dotazy.
více...
Sebepoškozování a poruchy příjmu potravy - Aktuální pohled a nové formy
8.10.2024 | Mgr. Martin Kaliba, Ph.D. | 8:30 - 12:00 | Praha | 4 vyuč.hod.

Na webináři seznámíme účastníky s aktuálním pohledem na různé formy sebepoškozování u současné mladé generace a zvláště upozorníme na nové formy poruch příjmu potravy, které jsou často méně viditelné, ale o to nebezpečnější.Webinář nabídne konkrétní praktické aktivity a techniky, které lze využít ve škole a pomáhají zmírnit riziko výskytu sebepoškozování a podporují duševní zdraví žáků. Tyto osvědčené metody jsou navrženy tak, aby pomohly pedagogům efektivně podporovat duševní zdraví svých žáků a minimalizovat riziko sebepoškozování.Workshop je určen pro všechny pedagogy, kteří chtějí umět efektivně předcházet vzniku a rozvoji rizik spojených se sebepoškozováním a sebepřijetím. Jeho cílem je interaktivní formou učitele vybavit konkrétními metodami, které mohou jednoduše využívat ve své vlastní praxi, zmírnit riziko výskytu těchto jevů a aktivně podporovat pohodu svých žáků. Naučíte se, jak vytvářet bezpečné a podpůrné prostředí, kde děti mohou otevřeně mluvit o svých problémech a kde je kladen důraz na empatii a porozumění.Lektor je odborník na nové formy rizikového chování a jeho prevenci - online rizikové chování, sebepoškozování, ohrožení dětí výzvami současného světa, nové formy závislostí - závislosti žáků na sociálních sítích, internetu, autor projektu Proč je pořád na mobilu?
více...
FKSP - jeho tvorba a správné hospodaření 2024/25
9.10.2024 | Ing. Petra Schwarzová | 14:00 - 16:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Správná tvorba a čerpání FKSP není vůbec jednoduchou záležitostí. Ředitelé škol mnohdy naráží kvůli rozmanitosti možností čerpání tohoto fondu na specifické nejasnosti a obtíže. Na řediteli závisí, zda je FKSP čerpáno v souladu se stanovenými pravidly, které se z důvodu konsolidačního balíčku a zrušení vyhlášky FKSP rapidně změnily.Webinář poskytne komplexní potřebné informace o tom, jak FKSP správně sestavit a jak s ním správně hospodařit. Dotkneme se aktuálních změn v oblasti čerpání benefitů v souvislosti s legislativními změnami a ukážeme si jejich aplikaci do praxe. Zároveň se budeme zabývat i daňovým dopadem na čerpání benefitů z FKSP, jelikož v dané oblasti došlo také k velkým změnám.
více...
Hospitační čínnost ve škole
9.10.2024 | Mgr. Irena Trojanová, Ph.D. | 8:30 - 11:30 | on-line | 4 vyuč.hod.

Na webináři získáte potřebné znalosti a dovednosti pro vytvoření efektivního systému pro výkon hospitační činnosti ve škole. Hospitace jsou základním nástrojem pro sledování přímé pedagogické činnosti a představují tedy nedílnou součást hodnocení pedagogického pracovníka. Nicméně hospitace není jen o "návštěvě" hospitujícího ve vyučovací hodině, ale jejich záběr je mnohem širší. Poskytneme metodický návod pro stanovení kritérií a indikátorů pro hospitační pozorování, pro tvorbu hospitačního záznamu a pro vedení hospitačních pohovorů. Získáte informace o metodách a formách provádění hospitací.Propojení hospitační činnosti s hodnotícími rozhovory umožňuje zaměřit pozornost na minulé úspěchy, přítomné zdroje a budoucí možnosti. Tímto postupem je eliminováno přílišné zaměření na minulé neúspěchy. Pozornost je věnována vytýčení vizí a cílů, taktéž způsobu, jak toho dosáhnout, tedy mapování zdrojů a možnostem podporování.Jak správně nastavit strategie hospitační činnosti? Co všechno hospitace umožňuje? Kdo všechno může hospitovat? Jakými nástroji a v jakých oblastech? Jaké položky obsahuje hospitační protokol? Co umožňují výstupy z hospitační činnosti?Webinář je rozdělený na tři části - příprava hospitace, realizace hospitace a zpětná vazba z hospitační činnosti. Součástí webináře jsou ukázky materiálů okamžitě využitelných ve školské praxi i podpora sdílení zkušeností mezi účastníky.
více...
Umělá inteligence ve školách
9.10.2024 | Mgr. Václav Maněna, Ph.D. | 14:00 - 17:00 | ZŠ Domažlice, Komenského 17 | 4 vyuč.hod.

Čím začít, když chcete využívat umělou inteligenci ve škole? Co je to umělá inteligence a jak funguje? Jak funguje ChatGPT a další generativní modely AI? Jak zadávat úkoly pomocí AI? Jaká s sebou nese pozitiva a jaká rizika? Pomůžeme vám zamyslet se nad umělou inteligencí z pohledů, které by vás třeba nenapadly. Uvedeme vás do problematiky práce s AI a kromě toho nabídneme spoustu metodik a inspirativních příkladů.Pokud o umělé inteligenci nic nevíte, nebo z ní máte třeba trochu obavy, nevadí, ukážeme vám jak začít, dáme vám odkazy na skvělé portály, metodiky, návody a doporučení, které vás rychle a snadno uvedou do problematiky. Nakonec vám umělá inteligence nebude připadat tak složitá. Chce to jen vědět, s čím a jak začít.Na webináři dostanete k dispozici nástěnku, která bude plná pečlivě vybraných zdrojů, které vám pomohou proniknout do problematiky AI a neodradí vás hned na začátku. Najdete tu i možná rizika a tipy, které vám pomohou se na ně připravit. Než začnete vymýšlet aktivity se žáky, je dobré mít na paměti i právní pohled a vědět, jak je to s autorskými právy k dílu vytvořenému za použití AI.
více...
Pořizování fotografií, videozáznamů, mobily a chytré hodinky ve školách
10.10.2024 | JUDr. et Mgr. Eva Janečková | 13:00 - 16:00 | on-line | 4 vyuč.hod.

Díky snadno dostupným moderním technologiím, je dnes velmi jednoduché pořizovat fotografie a videozáznamy. Tato činnost je oblíbená jak ze strany škol, která jejich prostřednictvím prezentuje svoji činnost, tak ze strany dětí a čím dál častěji i zákonných zástupců.Poslední dobou se můžeme stále častěji setkat se situací, kdy žák používá svůj mobilní telefon či jiné elektronické zařízení k nahrávání pedagoga při výuce. V některých případech žák neváhá tyto nahrávky zveřejnit, a to jak formou přehrávání spolužákům, tak i zveřejněním na sociálních sítích. Je však třeba mít na paměti, že i toto je regulované právním řádem. Nahráváním učitele a následným zveřejňováním nahrávek může tedy žák porušovat právní předpisy. A jak je to s pořizováním nahrávek školou a zákonnými zástupci při jednání za účelem pořízení důkazů? Kdy je nutný souhlas subjektů? I to má velmi přísná pravidla.Ukážeme si nejčastější chyby, ke kterým v praxi škol dochází a nabídneme jejich řešení. Dozvíte se, jak je to s pořizováním nahrávek ze strany zaměstnanců školy, žáků, ale i zákonných zástupců. Jak postupovat při vzájemném nahrávání dětí, kyberšikany a používání telefonů ve škole vůbec? Kde jsou meze používání či zákazů mobilu ve vyučování, využití pro zdravotní účely apod. Jaké jsou možnosti omezení používání mobilů ve škole a na mimoškolních akcích? Stejné pochyby se týkají i chytrých hodinek…
více...