JAK FUNGUJÍ MÉDIA ANEB JAK NA MEDIÁLNÍ VÝCHOVU VE ŠKOLÁCH
Ing. Roman Pospíšil
- termín bude upřesněn
- 4 vyuč. hodiny
- 8:30 - 12:30 hod.
- on-line
- 1 650 Kč
- vhodné pro šablony
- pro pedagogické pracovníky ZŠ, SŠ
- kurz je možné uspořádát i pro sborovnu
Z webináře bude pořízena nahrávka. Záznam lze objednat i v případě, že se nemůžete webináře zúčastnit.
Orientovat se v záplavě zpráv, která se na nás valí z médií, je stále těžší. Tím spíš, že jsou často protichůdné. Školy mají nesnadný úkol učit žáky odstupu od těchto zpráv a schopnosti se v nich orientovat. Jak ale k mediální výchově přistoupit, jestliže nejde o exaktní obor s experimentálně ověřenými fakty a zákonitostmi jako v přírodních vědách? Jsou zprávy objektivní fakta nebo cílené informace vytvořené lidmi? Jak média fungují, jak vznikají zprávy a co je jejich podstatou? Vzdělávací program je zaměřený na popis jak média fungují, jak vznikají zprávy a co je jejich podstatou. Nabízí přehled různých forem mediální manipulace, významně se zabývá pojmy dezinformace a dezinformační scéna.
Webinář poukazuje na skutečnost, že kromě klasického, objektivistického pojetí pravdy existují i pojetí postmoderní, zohledňující, že pravda je vnímána různě různými lidmi a kulturami. A nabízí možnost otestovat si, jak funguje vytrhávání z kontextu, či jak se pracuje se zdroji. Zároveň dává samotným učitelům znalostní background pro výuku a diskusi o tématu.
CÍL WEBINÁŘE:
Cílem vzdělávacího programu je seznámit pedagogické pracovníky se světem v médií, aby měli sami vlastní znalostní základ pro výuku mediální gramotnosti. Ukázat, že zprávy nejsou objektivní fakta, ale cílené informace vytvořené lidmi. Dále vybavit učitele relativně jednoduchými sděleními, citacemi a formulacemi, použitelnými pro výuku mediální výchovy ve školách a pomoci jim tak usnadnit výuku, k níž zpravidla nejsou vybaveni tím, co sami vystudovali, a pro níž mají zpravidla jen minimum podkladů.
MÉDIA – KDO JE TVOŘÍ?
- Média jsou veřejnoprávní či soukromá. Jaké jsou cíle vydavatelů, redaktorů…?
- Lze poznat seriózní médium? A jak s námi média manipulují?
- Zprávy tvoří lidé. Každá zpráva je subjektivním popisem, svědectvím, vyprávěním…
- Novinář nikdy nepojme celek. Vždy jej redukuje a používá mediální zkratku. Tu si pak každý čtenář dešifruje trochu jinak – (komunikační proces – kódování – přenos – dekódování).
JAK ZPRÁVY VZNIKAJÍ?
- Jaké jsou zdroje zpráv
- Ne vše je „ozdrojovaná“ informace
MEDIÁLNÍ ŽÁNRY
- Jak rozeznat zprávu, komentář, reportáž…
- Jak s nimi novináři pracují
JAK SE TVOŘÍ PŘÍBĚHY?
- Jak pracují PR agentury, lobbyisti a politici
- Výběr informací, rámování, příběhy
OBJEKTIVITA V. SUBJEKTIVITA
- Co to je „objektivní a vyvážené“ zpravodajství?
- Mohou být zprávy objektivní? Co je to objektivita a může fungovat ve světě informací?
- Co je novinářská etika a jak na ní nahlížet?
- Klasický v. postmoderní pohled na pravdu
SERIÓZNÍ INFORMACE V. DEZINFORMACE
- Co je dezinformace? Má vůbec definici?
- Manipulace s lidmi i pomocí médií není ničím novým. Jak poznat dezinformaci?
- Lze poznat seriózní zprávu? Klíčový faktor – zdroj a absence anonymity. I s uvedením zdroje lze ale ještě manipulovat.
MEDIÁLNÍ MANIPULACE
- Podrobný přehled a rozbor manipulativních metod
- Praktický test na vytrhávání z kontextu
Lektor: Ing. Roman Pospíšil
-
- Absolvent VŠE, od r. 1992 působil jako ekonomický redaktor v celostátních médiích a mediální poradce, založil PR agenturu Sevngali Communications.
- Působí na katedře literární tvorby Vysoké školy kreativní komunikace, kde vyučuje publicistiku, PR a krizovou komunikaci
- Většinu své profesní kariéry se orientuje na komunikaci, média a propagaci. Pracoval jako ekonomický novinář v Hospodářských novinách, Právu, Slovu a týdeníku Euro.
- Věnuje se vzdělávání v oblasti sebeprezentace, komunikace, ochrany proti manipulacím a mediální komunikace. Je spoluautorem vzdělávacích publikací Co s tou krizí a Co s tou penzí.
- webinář probíhá přes platformu ZOOM
- dva dny před konáním webináře obdržíte e-mail s odkazem na připojení
- připojíte se přes notebook, počítač, mobilní telefon
- prostředí ZOOM nevyžaduje instalaci softwaru na váš počítač
- v den konání se jednoduše přihlásíte
- po skončení webináře obdržíte odkaz na záznam a podklady
- v případě technických potíží s připojením volejte tel. 775 421 687